zondag 29 april 2012

Humus - met de keukenrobot




Ik houd van humus. Vegetariërs als mijn zoon & zwager houden van humus - een eeuwenoud gerecht uit het nabije oosten dat je met een keukenrobot snel en gemakkelijk kunt maken. In de geschiedenisboeken komt het gerecht  humus voor het eerst voor in het Egypte van de dertiende eeuw. Er zijn historici die denken dat het gerecht veel ouder is (millenia ouder) omdat de ingrediënten al sinds mensenheugenis gegeten worden in de bakermat van de beschaving.


Hummus kan je eten als voorafje, bijgerecht of als hoofdschotel - al lijkt me dat laatste alleen voor mensen met een heel kleine portemonnee. Je kan het natuurlijk kant-en-klaar kopen, maar het zelf maken is een klusje van niets, het is lekkerder en je bent veel goedkoper uit. Wat heb je ervoor nodig? 


Ingrediënten
1 blik gekookte kekererwten,
een paar eetlepens tahin
een paar schepjes komijnpoeder
citroensap
(olijf)olie
zout en peper 
(de hoeveelheid kruiden hierboven, naar eigen smaak)


Instructies
Iedere Turkse groentenboer heeft dit spul in de schappen staan. Hoe je het maakt - dat laat ik je met deze video - een testje van mijn nieuwe video-editor-samen-met de-opnames uit mijn fotocamera - zien:  



De finesses...
Wat niet duidelijk uit de video wordt, maar wel het vermelden waard is: nadat je de kruiden en de citroen hebt toegevoegd schenk je langzaam de olie erbij net als bij het maken van mayonaise. Hierdoor krijgt de humus uiteindelijk zijn mooie structuur. Goed opletten dat de humus niet te dun wordt. 
En niet alles in één keer in de machine gooien,hè? Eerst de erwten tot moes draaien, dan de tahin erbij en weer een rondje draaien, dan de kruiden erbij, draaien en de olie er langzaam bij. Eet smakelijk!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten